Je to stejné nebo různé?

Cílem této hry je, aby dítě popřemýšlelo, jestli nějaká věc má s jinou věcí něco společného – například vařečka a stůl je ze dřeva, hrnek a talíř je z keramiky, polštář a deka je z látky. Porovnávat můžete věci studené/teplé, měkké/tvrdé… Můžete ukázat různé skupenství vody: tekutá/led/pára nad čajem (přiklopte teplý čaj talířkem, ať se pára zachytí a pak ji ukažte dítěti, jak se opět promění v tekutou vodu).

Udělejte srovnání věcí:

a) stejných – vysypte šuplík s ponožkami a ponožky promíchejte. Pak nechte dítě hledat ponožky, které k sobě patří

b) podobných – vemte do ruky jeden předmět a řekněte dítěti, aby vám přineslo podobný předmět – knihy různého formátu, plyšáky, dřevěné hračky, skládačky, balóny, obrázky, pastelky…

c) protikladných – připravte si dvojici předmětů, které jsou v protikladu – černou a bílou pastelku, tlustou a tenkou knížku, malou a velkou lžičku, tenkou a tlustou šálu. Toto asi ještě dítě samo nerozliší, proto mu jen tyto protiklady ukazujte, vysvětlujte a trénujte. 

Hru můžete obměnit tak, že dáte několik věcí ve dvou provedeních do krabice – dvě autíčka, dva ořechy, dvě špulky nití, dvě panenky, dva kameny, dvě ponožky, dvě pastelky, dva malé balónky, klíče, natáčky, atd. 

Dítěti dejte úkol vybrat všechny části, které patří k sobě. Zadání můžete měnit dle libosti: 

– najdi dvě stejné věci – auta

– najdi vše, co je červené

– najdi vše, co je dřevěné

Můžete také vybrat z krabice jednu věc a pobídnout dítě, aby našlo věc do páru (druhou ponožku). 

Krabici můžete udělat i tajemnou – udělat do ni jen otvor, kterým bude dítě poslepu hledat, co má.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *